Bratislava 5. decembra (TASR) - K najosobitejším zjavom
česko-slovenského umenia patril fotograf Karel Plicka. Jeho život
formovali hudba, fotografia, film, etnografická a zberateľská činnosť v
oblasti ľudových tradícií, piesní, hier a rozprávok.
Plickova zviazanosť so slovenským ľudom a jeho kultúrou je priam
bytostná. Na Slovensku objavoval jedinečné zdroje svojich umeleckých
podnetov, najlepšie výsledky jeho tvorivých činov sa dnes zaraďujú do
zlatého fondu slovenskej kultúry.
Karel Plicka sa narodil 14. októbra 1894 vo Viedni v Rakúsko-Uhorsku
českým rodičom. Študoval na učiteľskom ústave v českom Hradci Královém a
hru na husle a spev v Prahe. V rokoch 1925-1929 si doplnil vzdelanie v
oblasti hudobnej vedy a dejín umenia na Filozofickej fakulte Univerzity
Komenského (UK) v Bratislave. Pracoval ako učiteľ v Úpiciach, Novom
Měste nad Metují a v Prahe, kde bol v rokoch 1920-1923 aj zbormajstrom
Filharmonického zboru.
Napriek svojmu všestrannému talentu a predpokladom byť vďaka výbornému
hudobnému sluchu hudobníkom a vďaka výtvarným vlohám maliarom, sa jeho
život uberal cestou fotografa ľudovej kultúry, architektúry a umenia.
Jeho neoceniteľné dielo v oblasti folkloristiky, fotografie a filmu má
zakladateľské a priekopnícke hodnoty. V roku 1924 odišiel na Slovensko a
do roku 1938 sa v Národopisnom odbore Matice slovenskej (MS) v Martine
podieľal na rozsiahlom etnografickom výskume Slovenska. Pri práci
v teréne zapísal asi 40.000 piesní a rozdelil ich na oblasti podľa
štyroch dialektov, mnohé z nich objavil. Jeho zbierky obsahujú úplný
súbor všetkých typov slovenských ľudových piesní okrem duchovných. Okrem
iných vydal Slovenský spevník, Zbojnícke piesne slovenského ľudu a
dvojdielny Český zpěvník.
Pri zberateľskej práci súčasne fotografoval. Fotografia mu spočiatku
slúžila len ako obrazový záznam ľudí, ktorých piesne zapisoval, neskôr
sa stala samostatnou zložkou jeho práce. V MS založil archív
dokumentárnych fotografií obsahujúci niekoľko tisíc fotografií. Z tohto
materiálu pripravoval etnografické filmy a šoty pre spravodajské
týždenníky.
V roku 1933 nakrútil svoje najvýznamnejšie životné dielo, celovečerný
film Zem spieva, prvý zvukový film slovenskej kinematografie. Je aj
autorom filmu Večná pieseň. V roku 1935 spolupracoval pri výrobe filmu
Jánošík ako znalec slovenského prostredia pri výbere exteriérov. Kritika
často radila Plicku k vtedajšiemu prúdu národnej avantgardy.
Obrazová kniha Slovensko vyšla v roku 1937 a je známa prísnou čistotou
fotografického výrazu. Veľkú výpovednú a fotografickú hodnotu majú aj
ďalšie jeho obrazové knihy Slovensko vo fotografii, Československo,
Pražský hrad, Praha stovežatá, Praha královská, Spiš, ale aj monografie o
Majstrovi Pavlovi z Levoče.
Prácu na Slovensku v roku 1939 prerušil a do roku 1945 pracoval v
Štátnom fotometrickom ústave v Prahe. Tam sa v roku 1940 zrodil jeho
druhý obrazový súbor s názvom Praha ve fotografii, zachytávajúci obrázky
z prvého obdobia okupácie Čiech. Po roku 1945 na Slovensku pomáhal
zakladať slovenskú kinematografiu a nakrútil niekoľko filmových
dokumentov.
Umelec Karel Plicka spoluzakladal a pôsobil ako pedagóg na dnešnej
Filmovej a televíznej fakulte Akadémie múzických umení (FAMU) v Prahe a
bol jej prvým dekanom. Po odchode do dôchodku v roku 1951 naďalej
tvoril, učil na FAMU, pôsobil ako predseda Správneho výboru Slovenskej
filmovej spoločnosti, ako podpredseda Medzinárodnej organizácie pre
etnografický a sociologický film a organizoval výstavy.
Zomrel 6. mája 1987 v Prahe vo veku 92 rokov. Aj s manželkou je
pochovaný na Národnom cintoríne v Martine na Slovensku. Jeho pôsobenie
na Slovensku pripomína múzeum v Blatnici pri Martine nesúce jeho meno.
0